8 PUNCA MASALAH BERAT BADAN

  

    Masalah berat badan sangat membimbangkan bukan? Bukan sahaja menjadikan penampilan kurang menarik, masalah berat badan juga menjadikan keyakinan diri berkurang. Bukan itu sahaja, masalah berat badan mengundang pelbagai penyakit jika tidak di bendung dan menjurus kepada masalah obesiti.

Jangan biarkan masalah ini berlarutan, sebab kalau dah naik memang susah nak turun dan penghujungnya kita akan rasa berputus asa nak turunkan berat badan.


8 PENYEBAB MASALAH BERAT BADAN YANG HARUS DI PERHATIKAN :

1. Kurang Tidur
Kurang tidur meningkatkan rasa lapar dan nafsu makan berlebihan yang menyebabkan peningkatan berat badan.

2. Makan Berlebihan
Orang yang kegemukan lebih responsif berbanding dengan orang berberat badan normal terhadap isyarat lapar luaran, seperti rasa dan bau makanan, atau apabila tiba  waktu makan. Orang yang gemuk cenderung makan bila ia merasa ingin makan, bukan makan semasa lapar. Pola makan berlebih inilah yang menyebabkan sukar untuk keluar dari kegemukan jika  individu tidak memiliki motivasi yang kuat untuk mengurangkan berat badan.
 3. Kesan Sampingan Ubat
Semua jenis ubat yang biasa diambil seperti ubat antidepresi, perancang kehamilan, tekanan darah tinggi, dan diabetes dalam beberapa kes dapat menyebabkan peningkatan berat badan yang sangat drastik.

4. Hamil Pada Usia Tua
Ibu yang hamil di usia tua, lebih cenderung untuk memiliki anak dengan kelebihan berat badan atau obesiti dibandingkan dengan ibu yang hamil di usia muda.

5. Pasangan dengan Jenis Badan yang Sama
Pasangan yang memiliki jenis tubuh serupa dengan pasangannya,sama-sama gemuk, berisiko menurunkan gen keturunan yang menyebabkan kegemukan/obesiti pada anaknya.

6. Faktor Genetik
Kegemukan / Obesiti yang disebabkan oleh  generasi sebelumnya dapat tertanam di dalam gen generasi tersebut yang dapat diwariskan kepada generasi seterusnya.


7.Pengaruh Emosional
Ada yang mengatakan kegemukan bermula dari masalah emosional yang tidak terkawal.  Orang gemuk seringkali mengatakan bahawa mereka cenderung makan lebih banyak apa bila mereka tertekan,  tegang atau cemas,


8. Kurang bersenam
Orang yang duduk bekerja seharian akan mengalami penurunan metabolisme tubuhnya. Kurang bersenam menjadikan berat badan sukar diturunkan.Bersenam sangat penting dalam penurunan berat badanbukan sahaja kerana dapat membakar kalori,ia juga dapat dapat membantu mengatur metabolisme badan kembali normal.

Bahaya kegemukan  boleh menyebabkan penyakit seperti diabetes,jantung ,kanser. Kesan buruk masalah berat badan pada wanita  seperti sering cepat lesu dan menurunkan semangat untuk menjalani aktiviti harian . Kegemukan juga meningkatkan risiko bahaya serangan jantung.



CARA MENGATASI MASALAH BERAT BADAN  YANG SELAMAT, SIHAT DAN EFEKTIF:


Jika anda mengalami masalah berat badan dan mahu mengatasinya, ada produk Shaklee yang boleh membantu anda.
  • LECITHIN
  • OMEGA
  • HERBLAX
  • ALFALFA
  • CINCH SHAKE
  • ESP 

Untuk tempahan "SET KURUS" dan konsultasi percuma,
Hubungi 
Pn.Ani 019-6154956
Pm/Live chat: www.facebook.com/messages/Redcomel
www.redcomelmall.blogspot.com

2 comments:

  1. Ramai yang sudah yakin dengan produk shaklee ni ye ... blogger pun dah buat review bertalu-talu mengenai shaklee yang baik untuk kesihatan tubuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya encik Hasrul Hassan. Memang baik. Improve kesihatan keluarga saya . Untuk seorang ibu, tiada apa yang lebih bermakna bila keluarganya sihat.

      Delete