Supplemen untuk Pesakit Diabetes Mellitus


Assalammualaikum dan hi Semua.

Alhamdulillah kita masih dikurniakan kesihatan yang baik. Berpeluh-peluh saya menaip artikel ni sebab Rayan kecik comel dah nak pandai berjalan, asyik nak mencapai laptop saya instead of main bola loceng yang saya bagi. Budak kecik zaman sekarang pun advance ya. ^^

Hari ini ada kelapangan saya nak kongsikan tentang Diabetes @ Kencing Manis.
My Donut. { suka hati je^_^}

So, anda suka makan makanan manis?  Macam saya sangat craving Big Epal Donut, Kek Cheese Oreo dan segala atuk nenek pemanis mulut ni.  Amalan yang sangatla tak elok, sebab terlampau banyak makan makanan manis will lead to Diabetes Mellitus. Jadi suami saya akan bising-bising bila tengok saya makan benda-benda manis ni, sungguhpun saya suka masih terkawal sebab ada orang yang kawal. [ Tapi dia juga yang selalu belikan Big Apple Donut ^^ Sayang punya pasal ] Sekali sekala, makan sebulan sekali je ye. 

Diabetes Mellitus ataupun Kencing Manis terbahagi kepada dua:

1. Insulin Dependent- banyak terjadi pada golongan muda 10- 16 tahun, tidaberkaitan dengan kegemukan, ianyanya berlaku kerana insulin yang dikeluarkan dari pankreas terlampau cepat musnah.


2. Non Insulin Dependent- Ini paling banyak dihidapi oleh mereka yang dewasa, berumur 35 tahun dan ke atas.Biasanya dikaitkan dengan kegemukan, dan biasanya dihidapi secara senyap dan hanya diketahui setelah berlaku komplikasi.

Petunjuk yang baik untuk menentukan atau mengesahkan anda menghidapi penyakit diabetes ialah apabila paras glukosa melebihi 140gm/ml (7.8mmol/L) pada 2 kali pengambilan yang betbeza( berpuasa) ataupun keputusan yang di ambil dalam keadaan tak berpuasa menunjukkan paras glukosa melebihi 200mg/ml ( 11.2 mmol/L) . 

TERLAMPAU BANYAK GULA BAHAYA!

Ini ingatan untuk diri saya dan semua readers.  Sebenarnya gula yang asli berwarna coklat keperangan, tetapi setelah diproses dan ditambah sakarin, yang membuatkan gula menjadi putih; penggunaan sakarin inilah yang merosakkan pankreas yang berfungsi untuk menghasilkan insulin yang mengimbangi kandungan gula dalam darah.

Simptom-simptom Diabetes

1)Dahaga yang terlampau dan cepat berasa lapar
2)Kerap membuang air kecil
3)Keletihan melampau
4)Penglihatan kabur dan boleh menjadi buta
5)Penurunan berat badan
6)Luka lambat sembuh

Supplemen Shaklee yang boleh membantu?
1. GLA COMPLEX
  • Membantu membaiki simptom berkaitan masalah kencing manis seperti peningkatan sensitiviti terhadap kesakitan dan menghilangkan kebas pada bahagian bawah badan.
  • Kajian membuktikan pengambilan 480mg setiap hari GLA boleh mencegah kemerosotan dan mengurangkan masalah kencing manis dengan membaiki kadar insulin dan kolesterol.
2. Alfalfa 
  • Memastikan badan memperoleh serat yang mencukupi untuk mengawal tahap glukosa darah, mengurangkan tahap kolesterol dan trigliserida
3. Vitalea
  • Di dalam multivitamin Vitalea terdapat trace mineral Chromium, yang bekerja dengan insulin mengimbangi kandungan gula dalam badan.
4. Zink
  • Zink sangat penting untuk penyembuhan luka. Apabila pesakit kencing manis kronik mengalami kecederaan, amat sukar sembuh. Jadi Zink membantu mempercepatkan penyembuhan luka dan pesakit boleh mengelakkan amputasi berlaku.
5. Vitamin C
  • Mengapakah pesakit diabetes memerlukan vitamin C ya? Ini kerana glukos dan vitamin C melalui laluan yang sama menuju ke sel. Apabila glukos berlebihan, vitamin C tidak akan dapat masuk ke sel. vitamin C sangat penting kerana Vitamin C menjaga salur darah agar tidak mudah pecah, mencegah pengerasan salur darah, membantu proses metabolisma kolesterol iaitu pembentukan asid hempedu yang penting dalam proses pemecahan lemak. Sebab itulah mereka yang menghidap kencing manis dan darah tinggi amat digalakkan mengambil vitamin C bagi mengelakkan stroke dan jantung tersumbat.
Okay, thats all for now. 

If you need consultation, contact me. Thanks^^
I'm your  Shaklee Independent Distributor, [Khairani]
Puncak Bangi
HP No. =019 6154956
Email = admin@redcomelmall.com

::: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease :::

0 comments:

Post a Comment