Vitamin dan Supplemen Terbaik Ibu Mengandung

     



 Assalammualaikum.. terima kasih kerana sudi singgah di Blog Redcomelmall.. Moga hari-hari yang kita lalui ceria- ceria je hendaknya. Hari ni saya nak kongsikan nutrisi yang jadi keperluan ibu mengandung, ianya sangat penting kerana ibu yang mengandung akan sering letih, tak bermaya jika kekurangan nutrisi dan vitamin ini tidak di penuhi.

    Semasa saya mengandungkan anak saya yang ke 4, Rayan yang kacak, memang cepat sangat penat, letih, asyik mengantuk ke kejenye. Doktor kata HB rendah, kurang iron, so dia suruh saya jangan ngelat makan vitamin. hihi ( kan dah kene bebel) Jadi mama, jangan risau anak besar dalam perut kalau makan vitamin,( mitos tu!) biasanya anak besar disebabkan ibu ada Diabetes. So totally different story.
     Ibu yang mengandung memerlukan makanan lebih banyak daripada biasanya. Selain untuk keperluan dirinya, ibu hamil juga harus makan untuk janin yang dikandungnya. Agar janin dapat berkembang baik, makanan ibu hamil harus memenuhi gizi dan vitamin berikut. So ini Vitamin cadangan utk untuk ibu- ibu vogue, supaya sihat dan cergas sepanjang kehamilan.Anak pun sihat. :-)

Kalori.
Pengambilan kalori harus ditambah 300- 400 kkal per hari selama tempoh mengandung. Tambahan kalori tersebut sebaiknya diperoleh dari sumber yang bermacam jenis yang terdapat di dalam piramid makanan. Idealnya, 55% kalori berasal dari bijirin dan nasi sumber karbohidrat, 35% dari lemak, 10% dari protein dan selebihnya dari sayur-sayuran dan buah-buahan.

Asid Folik.
Pada beberapa minggu sebelum dan setelah awal kehamilan, embrio janin memerlukan asid folik yang banyak untuk pembentukan sistem syaraf dan sel-sel. Tambahan 400 mikrogram asid folic per hari diperlukan selama trimester pertama kehamilan. Kekurangan asid folik boleh mengakibatkan janin tidak berkembang sempurna dan boleh menyebabkan kecacatan anenchephaly (tanpa tempurung kepala), spina bifida (tulang belakang tidak bersambung) dan bibir sumbing. Asid folik yang juga dikenal sebagai vitamin B9 banyak terdapat pada beras merah, sayuran hijau dan buah-buahan.

Protein.
Selain sebagai sumber kalori, protein juga diperlukan untuk pembentukan sel dan darah. Ibu hamil memerlukan protein sebanyak 60 gram per hari (lebih banyak 10 gram dari biasanya), yang dapat diperoleh dari daging, ikan, putih telur, kacang-kacangan, tahu dan tempe.

Kalsium.
Pengambilan kalsium 1000 mg/hari diperlukan untuk menjaga pertumbuhan tulang dan gigi, otot dan sistem saraf.

Zat Besi.
Zat besi banyak diperlukan untuk pembentukan darah. Kekurangan zat besi akan mengakibatkan anemia yang berbahaya bagi ibu dan bayinya. Suplemen zat besi mungkin diperlukan mulai minggu ke-20 kehamilan, terutama bila ibu hamil memperlihatkan tanda-tanda anemia. Ibu hamil memerlukan zat besi 30 mg/hari atau dua kali ganda dari biasanya.

Vitamin C.
Vitamin C bermanfaat memudahkan penyerapan zat besi oleh tubuh, selain untuk menjaga kesehatan gigi dan gusi.

Vitamin D.
Vitamin D berguna untuk pembentukan tulang karena membantu penyerapan kalsium.

Jadi, ibu mengandung mesti penuhi keperluan tubuh badan demi kesihatan ibu dan bayi. Sentiasa bersifat positif dan ceria pasti menjadikan tempoh hamil satu pengalaman yang cukup manis bagi ibu.

Take care mama.
Redcomel.

0 comments:

Post a Comment