Rahsia Untuk Kulit Cantik


Kulit oh kulit!...

Assalammualaikum dan Hi semua..
Kulit ni organ terbesar yang kita miliki. Tak kira apa pun jenis warna kulit lets proud to have it.
Masa saya remaja saya selalu inginkan kulit yang putih melepak macam kapas. hihi Tapi hakikatnya saya yang gila sukan segala, main hoki sampai *geseng  (bahasa jawa untuk hitam berkilat) camner pulak la nak jadi putih macam snow whitekan? Masa tu beranggapan orang putih  mesti cantik pakai apa pun. Sampaila saya tengok makwe sorang ni..
*credit to pakcik GOOGLE

Kim Kardashan,(* inilah gambar yang paling sopan saya jumpa hihi  :D yang lain mak aiihh seksi ya amat. ) Kim ni tak lah putih macam Cate Blanchet, dan rahsia kulit berseri beliau ialah bebas jerawat~ disiplin membersihkan wajah, pastikan takde make up bila nak tidur dan pengambilan makanan tambahan. :D .

Tapi, tak kira apa jua warna kulit kita, putih ,coklat merah atau hijau macam Fiona Shrek,pastikan ia dijaga baik, kan?  Jom tengok Vitamin-vitamin yang menyumbang kearah kulit yang sihat dan cantik.

So, ada  a few vitamins yang kita kena buat geng supaya dia tolong kita dapat kulit cantik.

Fungsi Vitamin A buat kulit

Fungsi utama vitamin A buat kulit iaitu untuk proses pembaharuan kulit atau regenerasi sel2 kulit.Kekurangan vitamin A membuat kulit kering dan bersisik.produk2 yang mengandung vitamin A merangsang pembelahan pada sel kulit bagian epidermis dan meningkatkan fungsi sel2 yang melindungi kulit.Sebahagian besar sediaan vitamin A adalah kapsul atau tablet dan juga dibentuk dalam sediaan kosmetik berbentuk cream yang juga disertai dengan pelembab untuk melindungi kulit dari kekeringan.

Saripati dari vitamin ini dikenal dengan nama retin A atau retinol/retinoid.Bahan2 ini sering ditemui pada produk2 perawatan kulit dan fungsinya yang meluruhkan sel2 kulit mati sesuai untuk kulit yang sudah mula mengalami kedutan kerana lapisan atas kulit yang terdiri dari sel2 kulit mati sudah luruh berganti dengan lapisan baru yang lebih sehat dan segar sehingga selain efeknya yang juga untuk menyamarkan kedutan ia juga untuk menipiskan jeragat hitam pada kulit.Untuk kulit yang berjerawat fungsi vitamin A kandungannya membuka sumbatan yang ada pada pori2 kulit sehingga mempercepat penyembuhan jerawat,cegah dari radang dan mencegah timbulnya jerawat baru.

Fungsi Vitamin c
Manfaat utamanya adalah mengurangi kerusakan sel dan menguatkan jaringan kolagen.sel2 tubuh kita termasuk sel2 kulit tiap hari digempur oleh sel2 perusak yang bernama "radikal bebas" yang mana radikal bebas ini banyak terdapat pada sinar ultraviolet,polusi bahkan stress yang
dialami oleh tubuh kita sendiri.Untuk melawan zat tadikal bebas itulah kita perlukan vitamin
c sebagai zat penangkap radikal bebas yang berbahaya buat kulit atau dikenal sebagai zat antioksidan dan melindungi sel2 kulit,mempercepat penyembuhan,merangsang pembentukan serat
elastin dan kolagen yang membuat kulit kenyal dan kencang serta berefek utuk mencerahkan kulit karena menghambat kerja enzim tirosinase yang merangsang pembentukan pigmen penghitam kulit oleh karena itu vitamin c banyak juga digunakan pada produk2 pemutih kulit.

Vitamin E

Fungsi vitamin E juga sebagai penangkap radikal bebas atau sebagai antioksidan,kekurangan vitamin ini membuat kulit tampak berkerut,fungsinya hampir mirip dengan vitamin C,Vitamin E melindungi kulit dengan menguatkan serat2 kolagen dan elastin pada kulit,membuat kulit lebih kencang dan lebih terjaga kelembabannya,sangat baik utuk kulit yang sensitif terutama yang sensitif pada sinar matahari.pada produk2 tabir surya kandungan vitamin E berfungsi sebagai penghalang dari efek2 luar yang menyebabkan kekeringan pada kulit.


Jadi apa caranya merawat kulit kusam ye?

Nutrisi dalaman antara kaedah selamat efektif mudah dan murah.(berbanding laser). Apa yg kita mkn akan terserlah pada kulit kerana sebagai organ terbesar dlm bdn. Kekurangan nutrisi akn menampakkan impak pada kulit terutamanya kulit wajah.. Utk mndpt kulit wajah yg cantik,sihat, lembap, anjal berseri disyorkn amalkn mengambil suplemen asas seperti B Complex, Vitamin C dan Vitamin E. Ia memberi kesan segera seawal 7 hari dan mmberi faedah dari sudut kesihatan dan juga kecantikan sekaligus.

Kaedah lain:

Eksfoliasi-timbunan kulit mati di bhg atas kulit perlu dilupuskn utk menyerlahkn warna
dan kulit hidup yg sebenar dgn cara eksfoliasi berkala. Guna cara yg semulajadi menggunakan buahan yg mengandungi asid alfa hidroksil seperti betik nenas dan aprikot. Potong kecil2,
lumatkan, ratakan dimuka, biar 20min dan bilas. Lakukan 2 hari sekali.

Gunakan pelembap-setiap hari. guna yg mengandungi bahan yg boleh merangsang penghasilan kolagen di bwh kulit seperti vit c dan vit e.

Hidrasi kulit-apabila air kurang dalam bdn, kulit akan kelihatan kering dan kusam. Pastikan minum air 8 gelas sehari bagi memastikan hidrasi kulit pada paras optima supaya kult lebih lembut berseri..

Akhir sekali Euphoria Trial Pack utk kulit cantik,memang antara trial pack yang popular dan
mendapat sambutan yg tinggi hari2.. saya akan post lebih banyak lagi tentang tips dapatkan kulit yang cantik.Bagi yang ingin mencari supplemen asas utk kesihatan kulit dari produk Shaklee, boleh emailkan kepada saya di admin@redcomelmall.com atau SMS di 0196154956 agar saya dapat membantu anda dalam pengambilan vitamin yang betul untuk kesihatan yang mantap dan kulit yang cantik..


Supplemen yang di cadangkan

Basic: Euphoria Skin Care set  RM80 only * FREE POSTAGE
30 tabs of B com, Vitamin C and Vitamin E.

Add on: Vita Lea 30's caps RM 20
GLA Complex RM 45

0 comments:

Post a Comment