Benarkah ada Ekstrak Babi Dalam Shaklee??


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Gempar satu Malaysia bila timbul isu ekstrak babi dalam produk Shaklee yang kini menjadi
pilihan No. 1 rakyat Malaysia dalam supplemen tambahan.

Ini memang mencemaskan dan menjadi isu kerana "babi'  ia dikelaskan sebagai HARAM untuk dimakan oleh umat Islam dari daripada hujung kepala, hingga hujung ekornya. Ramai yang diserang kerisauan kerana ‘pernah makan Shaklee’. Takut kalau-kalau daging yang menumbuh adalah dari sumber yang haram, yakni babi.

MITOS
Ini kerana ada pihak-pihak yang tidak mengkaji secara mendalam  sebelum mempublishkan isu babi ini dalam blog mereka yang mengatakan sumber yang diambil oleh Shaklee untuk membuat kapsul gelatin adalah  (porcine). Malah terdapat artikel blog yang mengandungi copy-paste email dari Shaklee Corporation yang menyatakan Shaklee menggunakan porcine (babi) dan bovine (lembu) dalam produk-produknya.


FAKTA
Di bawah ini adalah print screen daripada email yang dihantar oleh pihak Shaklee (klik gambar untuk lebih jelas).





Produk Shaklee yang memiliki sijil halal yang dikeluarkan oleh ISA dan diiktraf oleh JAKIM, boleh didapati di Malaysia. Hanya produk yang tersenarai dalam sijil halal sahaja yang terdapat di Malaysia. Ini mungkin jawapan kenapa tak semua produk Shaklee ada sijil halal, dan kenapa tak semua produk Shaklee ada di Malaysia.





Sijil Halal Shaklee 2013 dan senarai produknya.

Diharap penerangan ringkas ini dapat membantu menyelesaikan persoalan yang berlegar di fikiran tuan-tuan dan puan-puan sekalian.

SHAKLEE Selamat, Halal, Semulajadi




Khairani Bahaudin 866293
www.redcomelmall.blogspot.com
PM: www.facebook.com/messages/Redcomel
Pn. Ani 019-6154956

0 comments:

Post a Comment