Rahsia Rambut Cantik


PERUMPAMAAN Inggeris ada menyebut, anda adalah apa yang anda makan (you are what you eat).
Ia bukan saja merujuk kepada bentuk tubuh-badan, tapi juga rambut yang anda miliki. Sebagaimana tubuh menjadi obesiti akibat pengambilan makanan berlemak tinggi, rambut juga boleh menjadi mudarat menerusi elemen yang sama.
Pakar pemakanan berkaitan penjagaan rambut, Fanny Ling berkata, diet tinggi lemak sangat tidak baik untuk rambut dan kulit kepala.
Malah katanya, pemakanan berlemak tinggi menjadi punca kulit kepala berminyak, mudah mendapat jangkitan dan kelemumur, mengganggu imbangan hormon, menyebabkan kegemukan serta meningkatkan risiko banyak penyakit kardiovaskular.
Tambahnya, makanan manis juga tidak baik kerana boleh menyebabkan kelemumur dan kulit kepala menjadi sensitif. Ia juga melupuskan vitamin B dalam badan dan menyebabkan kekurangan kuprum yang mengakibatkan rambut beruban.Makanan manis bergula tinggi juga mengurangkan biotin yang akan merencatkan pertumbuhan rambut sihat dan mengurangkan keamatan warna rambut.
Makanan yang mengandungi banyak lemak dan gula, yang boleh memudaratkan badan dan rambut.
Untuk membekalkan nutrien pada rambut, anda memerlukan kalori secukupnya. Bergantung pada keperluan tenaga individu, seorang lelaki memerlukan purata 2.500 kcal sehari manakala seorang wanita memerlukan 2,000 kcal sehari.
” Bagi memastikan diet yang baik untuk rambut, makanan yang mengandungi protein seperti ikan, telur dan susu yang membekalkan nutrien untuk rambut.
“Sayuran hijau gelap kaya dengan vitamin A dan beta karotena penting untuk kekalkan kesihatan tisu kulit kepala.
“Rambut memerlukan vitamin B yang meningkatkan metabolisme sel kulit kepala, pastikan anda mengambil lebih susu, bijian penuh dan sayuran hijau,” kata Fanny.
Selain itu beliau berkata, seseorang juga boleh mendapatkan vitamin C daripada buah-buahan dan sayur-sayuran yang merupakan anti oksida semula jadi dan memastikan pembentukan kolagen.
Zink juga penting kepada rambut kerana kekurangan zink boleh menyebabkan rambut kering dan kulit kepala berminyak. Dapatkan zink daripada daging, makanan laut, telur dan susu.
Mungkin ramai yang tidak tahu kuprum penting untuk mengekalkan warna dan struktur rambut dan bijian penuh, tiram, kacang dan kekacang kaya dengan kuprum.
Selain itu makan aprikot, brokoli dan kacang panggang untuk membekalkan darah dan oksigen kepada rambut.
Iodin pula yang diambil daripada makanan laut dan sayur-sayuran membantu mengawal hormon tiroid, dan akhir sekali tentulah minum banyak air untuk mengekalkan kelembapan rambut dan kulit kepala.
“Makan sekurang-kurangnya lima hidangan sayuran dan buah-buahan warna-warni sehari yang membentuk sebahagian penting daripada diet dan gaya hidup yang sihat setiap hari.
Sayur dan buah membekalkan pelbagai vitamin, zat galian, serat dan fitokimia yang diperlukan oleh badan anda untuk mengekalkan kesihatan dan melindungi daripada kesan penuaan




Supplemen Untuk Rambut

Vitalea, B Complex, Vitamin C , Zinc dan GLA Complex

Vitalea - with Iron Formula
Mengoptimumkan sokongan keseluruhan pemakanan dengan nutrisi yang lengkap dengan formula Iron.

Biotin
Biotin terdapat dalam B complex
Biotin boleh membantu rambut yang kuat atau kuku (tersedia dalam serbuk pelbagai nutrien yang baik) pada kira-kira 200 mcg. Dengan mengambil mengambil tambahan 1,000-2,000 mcg sehari untuk membantu rambut dan kesihatan kulit. Biotin digunakan untuk menghasilkan keratin dan mengatasi masalah keguguran rambut . Ia juga mengawal rambut beruban.

Nota kaki: B complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting Vitamin B termasuklah 100% Biotin dan Asid Folik. Kesemua 8 komponen ini perlu ada di dalam B complex untuk keberkesanan yang sempurna.

VITAMIN C
Kekurangan nutrien vitamin C membawa kepada penyakit yang dipanggil skurvi, tanda- tandanya adalah kehilangan rambut. Vitamin C membantu pembentukan protein kolagen, yang merupakan sebahagian daripada rambut yang sihat dan kulit. Syarikat-syarikat kosmetik menambah vitamin C untuk krim kulit atas sebab ini. Kolej Sains Kesihatan Huntington mencadangkan mengambil 100 mg 200 mg harian nutrien ini

ZINC
Zink digunakan oleh badan untuk merangsang pertumbuhan DNA, menurut Huntington Kolej Sains Kesihatan. Ia mengesyorkan dos 15 mg setiap hari, Zink untuk kulit kepala membantu rambut untuk tumbuh lebih cepat.

GLA Complex
Menstabilkan Hormon di dalam badan.


Untuk tempahan vitamin anda:
Pn. Ani 019-6154956
www.facebook.com/messages/Redcomel
www.redcomelmall.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment