Kebaikan Makanan Tambahan

Kenapa Perlu Konsisten Makan Shaklee?


“Apa yang perlu diberi perhatian ialah kita hendaklah mengambil makanan tambahan secara bijak”- Dr. Bruce Daggy (Keratan akhbar Utusan Malaysia, Selasa 28.03.2017)


Shaklee adalah suplemen yang terdiri dari zat-zat nutrien yg sepatutnya kita boleh dapat dari makanan kita. Tapi sayang sangat sebab zat makanan kita makin hari makin berkurangan. Dari satu Landmark Study yang dijalankan oleh University of Texas yg diterbitkan pada tahun 2004 membuktikan bahawa zat-zat daripada buah dan sayur semakin berkurangan.


Sudahlah zat asalnya sudah kurang, bila dipetik dan disimpan ia makin kurang, apa lagi bila dimasak. Akhirnya, apa yang tinggal kalau bukan hampas?


Apabila tubuh kurang nutrisi, kita mungkin nampak sihat dari segi luaran tapi badan sebenarnya dalam kondusi yang “rapuh”. Lagi-lagi jika kita mengamalkan gaya hidup tidak sihat (seperti memilih makanan fast food atau merokok). Kita mudah diserang sakit, elergik, stress, depressi, semangat selalu “down” dan sebagainya.


Jadi di sinilah peranan supplement Shaklee untuk menutupi lopong-lopong nutrisi tadi, dengan syarat:-


1. Mengamalkan pemakanan sihat.

2. Mesti bersenam atau melakukan aktiviti fizikal

3. Menjaga hubungan dgn Tuhan


Shaklee tidak dicipta dari bahan-bahan yg diwujudkan di lab, sebaliknya semua supplement shaklee adalah dari bahan-bahan semulajadi dari alam. Ia membawa tenaga dan semangat alam ke dalam diri kita. Bezanya Shaklee dgn sayur ialah Shaklee terdiri dari nutrien yang pekat dan padat untuk keperluan tubuh (namun anda semua masih wajib makan sayur dalam bentuk asal ye!).


Jadi bila kita makan Shaklee, fikirkanlah ia adalah buahan dan sayuran yang telah dipermudahkan bentuknya untuk ditelan. Kalau tidak, sanggupkah kita makan 9 mangkuk sayur untuk makan tengahari? Itu belum lagi 7 biji oren, 5 ekor ikan dan sebagainya. Of course kita pun tak mampu nak makan banyak sangat. Malah dalam kajian yang dijalankan baru-baru ini oleh para saintis Shaklee, kita perlu makan 50 biji sehari hanya untuk menampung 500mg vitamin C harian. Adakah kita mampu? Tepuk dada tanya hati.

Oleh itu kita makan secukup sekadar kenyang, dan kita topup nutrisi dengan Shaklee. Kembalikan segalanya pada Allah, atas usaha kita jaga kesihatan mudah-mudahan kita makin sihat, kuat dan cantik.

0 comments:

Post a Comment