Berpantang: Lebih Cergas dengan Vitamin Set Pantang

Setiap individu mempunyai amalan dan cara berpantang mengikut kepercayaan dan tradisi masing-masing. Apa pun yang penting adalah mengamalkan diet yang seimbang setiap hari mengikut porsi yang dicadangkan didalam piramid makanan. Minumlah air yang banyak semasa berpantang untuk mengelakkan sembelit yang sering berlaku selepas bersalin dan juga untuk penyusuan susu ibu.

Selain itu, terdapat supplemen tambahan seperti jamu atau vitamin untuk membantu membaikpulih badan selepas bersalin.


VITA-LEA @ MULTIVITAMIN WITH IRON FORMULA
Multivitamin lengkap dengan 12 vitamin dan 7 mineral yang diperlukan oleh tubuh badan seharian. Dalam masa berpantang ini, kadang-kala kita tidak akan segala vitamin yang diperlukan tubuh kerana berpantang makan. Uniknya Vita-lea Shaklee ini diformulasi dengan iron yang sangat diperlukan tubuh selepas bersalin kerana ibu-ibu akan kehilangan darah yang banyak.

B-COMPLEX
Bertindak sebagai anti stress, mengelakkan kemurungan (meroyan) dan menstabilkan hormon.

VITAMIN C
Sangat penting untuk menyembuhkan luka, pembentukan kolagen dan memperbaiki tisu-tisu yang rosak ketika bersalin.

ZINC COMPLEX
Membantu mempercepatkan penyembuhan luka terutama luka dalaman (rahim). Mengurangkan masalah keguguran rambut yang sinonim pada ibu-ibu selepas bersalin.

Supplemen tambahan lain yang boleh diambil ialah OSTEMATRIX (gabungan Kalsium/Magnesium/Vit D dan lain-lain) dan Soy Protein Isolate Powder (ESP). Kedua-dua ini boleh membantu mengurangkan risiko jaundice, memberi tenaga dan melancarkan penyusuan susu ibu.

Supplemen ini boleh diambil seawal hari pertama kelahiran dan tidak perlu menunggu sekurang-kurangnya seminggu seperti pengambilan jamu kerana jamu boleh meningkatkan risiko jaundice kepada baby.

Set ini juga boleh menjadi alternatif kepada ibu-ibu yang tidak gemar jamu pahit...=)

0 comments:

Post a Comment