Tanda-tanda Kekurangan Nutrisi



Assalammualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan pada pengunjung setia blog saya.
Alhamdulillah. Semakin ramai yang menyedari kepentingan kesihatan dan apabila kita jaga nutrisi pemakanan kita, kita dapat mencegah penyakit-penyakit  yang tidak berjangkit.


Kita selalu merasa yang kita di kategorikan dalam golongan yang sihat kerana tiada diabetes, jantung, kanser dan sebagainya. Tetapi cuba check, adakah kita seringkali dilanda simptom-simptom ini?
  • kurang tenaga/letih/lesu/penat,
  • berat bdn berlebihan
  • selalu pening
  • gusi berdarah,
  • mudah calar
  • mengantuk,
  • gugup
  • selsema,
  • selalu mengambil paracetamol
  • nafas berbau,
  • sakit2 sengal badan,
  • sakit bahu,
  • sembelit,
  • rambut gugur,
Ini adalah tanda-tanda yang ditunjukkan oleh jasad kita apabila pemakanan kita tidak cukup nutrisi,kurang makan sayur dan buah-buahan , gaya hidup kita yang sibuk yang membataskan kita bersenam. Apa yang boleh kita buat untuk memastikan taraf kesihatan kita terjaga?
  • Bersenam  3x seminggu. Jika tidak dapat bersenam aktifkan diri dengan berjalan 10000 langkah sehari.
  • Kurangkan pengambilan gula dan garam, kafein,rokok.
  • Makan makanan yg sihat dan seimbang - Say no to fast food atau kurangkan pengambilannya.
  • Makan lebih sayur dan buah..makan protin dari sumber rendah lemak
  • Minum 8-10 gelas air masak
  • Sentiasa kawal tahap  stress dan tekanan hidup
  • Jika kurang mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan, tampung kekurangan nutrisi  dengan mengambil vitamin yang berkualiti seperti multivitamin, Vitamin C , Vitamin Edan B Complex.
Saya telah mengamalkan vitamin Shaklee dan ternyata ia memperbaiki taraf kesihatan saya dan keluarga saya. Suami saya jarang demam, dan begitu juga dengan anak-anak saya. Alhamdulillah.


0 comments:

Post a Comment