KHASIAT OMEGA GUARD Minyak ikan, DHA, EPA dan Omega-3

Assalammualaikum... Semoga kita semua sihat-sihat belaka ya. Alhamdulillah, tahun baru ini menyuntik semangat baru saya untuk terus berkongsi tentang nutrisi terbaik yang kita perlukan supaya masyarakat sihat dapat membina ummah dan generasi yang kuat dan bijak pandai. Bercerita tentang bijak pandai, saya nak kongsikan tentang DHA yang ada dalam Omegaguard Shaklee yang sangat membantu perkembangan otak dan banyak juga khasiat lain.

DHA adalah singkatan kepada docosahexaenoic acid. DHA tergolong dalam kumpulan essential fatty acid. Ini bermakna sumber DHA tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. Bayi mendapat DHA dari susu yang diberi oleh ibunya.Jadi penting ibu yang meyusukan anaknya ambil Omegaguard yang kaya dengan DHA. 60% otak manusia adalah diperbuat daripada lemak. Kebanyakan lemak ini pula diperbuat daripada DHA, oleh kerana itu DHA amat penting dalam pertumbuhan otak yang sihat.

Sumber DHA ialah dari ikan laut dalam seperti salmon dan ikan kod. Persediaan minyak ikan (fish oil) yang banyak dijual di farmasi-farmasi mengandungi DHA dan satu lagi bahan yang dinamakan EPA. DHA dan EPA membentuk Omega-3. Selain daripada itu, sumber DHA termasuklah telur dan daging. DHA adalah bahan aktif minyak ikan. DHA dalam badan mungkin ditukar menjadi EPA.


Kebaikan utama dari pengambilan DHA ialah:

*pertumbuhan otak yang cergas. Oleh itu ia penting dalam proses pembelajaran.

*pertumbuhan retina mata (penglihatan) yang baik.
pertumbuhan saraf-saraf yang baik.

*mengurangkan triglycerides (lemak).

*mengurangkan risiko sakit jantung dan saluran darah tersumbat.

*mengurangkan risiko tekanan darah tinggi.

*mengurangkan risiko tekanan perasaan (depression) dan alzheimer.

*mengurangkan risiko mendapat penyakit-penyakit lain seperti kencing manis (Type II), arthritis (sakit sendi), myocardial infarction, atherosclerosis dan juga kanser.

Jika memerlukan konsultasi, hubungi Shaklee Independent Distributor anda
Khairani Bahaudin 866293
Call/sms/Whatapps: 019-6154956
Tqvm ^_^



0 comments:

Post a Comment