Omegaguard dan ESP untuk Kehamilan Genius!

      Selain multivitamin, vitamin c dan B Complex, ada dua jenis supplemen yang boleh diambil oleh ibu mengandung. Saya pasti, ibu-ibu pasti mahukan anak yang sihat, cergas dan cerdik bukan? Pembangunan fizikal dan mental anak- anak amat penting semasa didalam kandungan ibu.  Protien dan Minyak ikan dikatakan makanan yang membina otak ataupun "brain food" yang sangat baik baik di ambil lebih-lebih sesama hamil.






Protin adalah zat makanan asas bagi pembentukan otak bayi dalam kandungan. Ia boleh didapati dari berbagai sumber pemakanan diantaranya daging lembu atau kambing, ayam, ikan dan lain-lain jenis makanan laut, tauhu dan tempe (dari kacang soya), kacang hijau, susu dan produk-produk darinya, telur dan lain-lain.
Dari semua itu, ikan dan makanan dari kacang soya dan susu merupakan sumber protin yang mudah hazam dan diserap ke dalam saluran darah dan seterusnya dibekalkan kepada bayi dalam kandungan. 


Minyak ikan dipercayai juga penting bagi pembentukkan otak bayi. Makanlah minyak dan telur ikan dalam kadar yang lebih dari biasa mulai kandungan 5 bulan keatas. Amalan meratah ikan dan tahu juga baik bagi wanita-wanita hamil !



Namun suka saya ingatkan, pengambilan Omegaguard hanya selepas trimester kedua kehamilan ibu- ibu ya. ESP pula yang sememangnya all time favourite boleh diambil pada bila-bila masa.


0 comments:

Post a Comment