Merawat Gout Secara Semulajadi


    Ada diantara ahli keluarga yang mengidap penyakit Gout?  Gout adalah berpunca daripada pembentukan kristal-kristal asid urik di dalam cecair sendi. Ubat gout yang biasa dibagi oleh doktor itu boleh mengurangkan sakit gout dan keradangan, tetapi ia tidak boleh mengurangkan akar umbi gout, iaitu asid urik. 
Berikut adalah makanan-makanan yang boleh meredakan kesakitan gout.

Nanas:
Terdapat satu enzim bromelain yang bernama yang diketahui mempunyai ciri-ciri anti-radang itu ia boleh dijadikan sebahagian daripada diet yang akan membantu untuk melegakan kesakitan yang disebabkan daripada gejala gout.

Halia:
Mana-mana keradangan yang merupakan terhasil drpd asid urik boleh dikurangkan dengan sebatian yang terdapat di dalam halia.

Kunyit:
Telah diketahui bahawa ia adalah salah satu herba India yang terkenal dengan ciri-ciri anti-radang yang oleh itu ia adalah dicadangkan untuk membuat ini sebahagian daripada diet harian pesakit gout.

Jus ceri:
Masalah Gout boleh diselesaikan dengan mengambil banyak buah-buahan segar,  termasuk ceri yang dikenali untuk mengurangkan asid urik yang terus mengurangkan  gout daripada menyerang sendi.

Pisang:
Buah ini diketahui mempunyai kandungan gula yang rendah dan tahap kalium yang lebih tinggi menjadi alkali sekali gus menjadikannya salah satu makanan terbaik untuk mencegah gout.

Produk susu rendah lemak:
Penggunaan  produk tenusu rendah lemak seperti susu dan yogurt  diketahui  untuk mengurangkan risiko yang menyebabkan masalah gout  di kalangan lelaki. Oleh itu adalah dicadangkan oleh pakar-pakar bahawa hampir 16 hingga 24 oz cecair perlu mencukupi untuk mereka yang ingin mengatasi  masalah gout mereka.

Pegaga
Ia mempunyai jumlah yang cukup vitamin dan mineral yang didapati berguna untuk buah pinggang dengan mengeluarkan jumlah tambahan asid urik dari badan.

Alfalfa 
Ialah sejenis herba yang kaya dengan mineral dan zat. Ia telah lama di gunakan di negara Cina dan arab sebagai penawar kepada banyak penyakit..Pengambilan Alfalfa dalam diet untuk mengurangkan tahap asid urik dalam darah.Ia juga bertindak sebagai agen anti bengkak.Bagaimana ia bertindak? Ia bertindak dengan meningkatkan pengumpulan asid urik dalam air kencing supaya ia dapat dikumuhkan sebagai bahan buangan. Apabila asid urik dalam darah berkurangan, ia tidak akan berubah menjadi kristal yang berkumpul di bahagian-bahagian sendi yang menyebabkan sendi membengkak dan meyebabkan kesakitan.




0 comments:

Post a Comment