Bila Yang Tersayang Tak Sihat

Gambar ihsan En. Google^^


Saya paling risau bila Tufah demam. Yang lain tak berapa sangat sebab yang lain senang makan ubat bila tak sihat tapi kalau Tufah yang demam,  memang bercinta nak suruh makan ubat. Minggu lepas tiba-tiba je suhu badan dia jadi tinggi sebelum dia pergi sekolah. Saya ingatkan tak serius sangat jadi saya cuma beri dia ubat dan dia ke sekolah macam biasa. Tapi bila balik sekolah keadaan dia makin teruk. terbaring je , tak larat nak buat apa-apa. Dalam hati saya aduh, mesti teruk demam sebab dia dah lama tak demam, tapi kalau sekali dah demam memang high fever dan bukan demam suam-suam kuku ni. Memang betul sangkaan saya. Saya lap seluruh badan dia dan basahkan kepala dia supaya panas di kepala berkurang...

Kemudian  saya tanya dia,
"Tufah  nak hot chocolate tak?"
"Nak.." lemah je dia jawab.

Saya bancuh buatkan hot coklat atau nama lainnya Milo ^^ dan saya letak half sachet of Nutriferon.
Macam ni la rupa Nutriferon tu


So, Tufah abiskan hot chocolate dia dan berehat. Memang high fever sungguh, saya sentiasa basahkan kepala dia dengan tuala basah. Sambil tidurkan dia saya baca selawat Shifa biar cepat sembuh... Biasa la bila anak demam para ibu mesti tak lena tidur dibuatnya...saya selang sejam terjaga just to check on him. Saya jangkakan demam ni akan berlarutan 2-3 hari sebab high fever sangat. Kalau teruk sangat memang kena ambil antibiotik la jawapannya.

Hari ke-2
Tufah bangun, badan still panas tapi tak sepanas semalam. So, masa breakfast saya  buatkan dia hot chocolate, bancuhkan dengan Nutriferon. Makan breakfast macam biasa. Menjelang tengahari mamat ni dah berlari-lari sana sini dengan adik-adik dia. Amboi, happy betul kamu bila dah sihat ye? [Mama lagi happy ^_^] Yela, risau tau bila anak sakit. Tapi dia recover cepat sungguh, Alhamdulillah, selawat shifa and the Nutriferon really works. Yeay! Jadi semua rumah harus ada Nutriferon di rumah tau, bagus sangat. Nak bawa travel pun senang sebab dalam sachet comel2.

Mesti ramai tak tahu apa tu Nutriferon kan?

NutriFeron merupakan satu-satunya pemakanan tambahan di U.S. yang dicipta oleh penemu interferon yang boleh menambahkan penghasilan interferon di dalam badan secara semulajadi. Para saintis dan komuniti perubatan telah mengenalpasti interferon sebagai sesuatu yang amat penting bagi fungsi imun yang sihat.Apa itu interferon? Basically ianya adalah sejenis hormon yg berfungsi sebagai perisai penting dlm sistem pertahanan badan terhadap virus2.Nutriferon adalah suplemen yang berfungsi sebagai penggalak kepada sistem imun tubuh @ immune booster. Ianya merupakan supplemen yang hebat dan efektif, ia telah melepasi satu set ujian-ujian saintifik yang ketat dari segi keselamatan, ketulenan, keberkesanan dan prestasi.
Nutriferon bekerja dalam dua cara~segera mengaktifkan sistem pertahanan imuniti dan juga menggerakkan "pasukan cari dan musnah' dalam sistem imuniti badan  

Sejarah Nutriferon..siapa yang menciptanya
Ahli imunologi yang terkenal di dunia, Dr. Yasuhiko Kojima merupakan individu pertama yang menemui interferon pada tahun 1954 semasa beliau menjalankan penyelidikan di Universiti Tokyo. Setelah menjalankan penyelidikan selama 40 tahun dengan menguji ratusan sebatian semulajadi, beliau telah menghasilkan satu campuran unik daripada empat ekstrak tumbuhan yang menggalakkan pembentukan interferon secara semulajadi di dalam badan.

Siapa yang perlukan Nutriferon?
Sesiapa sahaja yang selalu demam / rendah sistem imun dan sebarang penyakit yang berkaitan dengan imuniti/antibodi seperti flu,demam,cancer,asma... tetapi harus diingat yer yang produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh sebarang jenis penyakit. Ajal maut ditangan Tuhan..kita sebagai manusia hanya berusaha dan berikhtiar..



Saya dah jadikan Nutriferon sebagai first aid kit di rumah. Bila suami atau anak-anak mengadu tak berapa nak sihat saya akan berikan Nutriferon. Sebab saya sayang mereka dan berikan yang terbaik untuk mereka. Lagi bila saya jumpa info tentang bahaya painkiller di Facebook 

" Jangan ambil panadol actifast atau soluble jika anda rasa deman atau sakit kepala. Pengambilan panadol tersebut boleh memudaratkan kesihatan anda pada masa akan datang.

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.


Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam perut anda."


Errks...takmau la makan painkiller lepas ni !

0 comments:

Post a Comment