Lemah Ketika Haid

Jika anda kerap letih dan lemah ketika didatangi haid, besar kemungkinan anda mengalami masalah anemia ( Low Hb ). Bukan wanita mengandung sahaja yang terdedah kepada masalah ini ya. Ia berlaku akibat kekurangan zat besi terutamanya jika pengaliran darah terlalu banyak. (heavy flow). Selain itu masalah tiroid juga boleh menjadi penyebab tubuh lemah semasa haid.

Mari lihat definisi ANEMIA
Anemia (dalam bahasa Yunani: Tanpa darah) adalah keadaan jumlah sel darah merah atau jumlah hemoglobin (protein pembawa oksigen) dalam sel darah merah berada di bawah paras normal.

Sel darah merah mengandung haemoglobin yang memungkinkan mereka mengangkut oksigen dari paru-paru, dan mengantarkannya ke seluruh bagian tubuh.

Anemia menyebabkan berkurangnya jumlah sel darah merah atau jumlah hemoglobin dalam sel darah merah, sehingga darah tidak dapat mengangkut oksigen dalam jumlah sesuai yang diperlukan tubuh.


PUNCA ANEMIA

o Perdarahan hebat
o Akut (mendadak)
o kecelakaan
o Pembedahan
o Bersalin
o Pecah pembuluh darah
o Perdarahan hidung
o Wasir (hemoroid)
o Ulkus peptikum
o Kanser saluran pencernaan
o Tumor ginjal
o Perdarahan menstruasi yang sangat banyak

* Punca Berkurangnya pembentukan sel darah merah
o Kekurangan zat besi
o Kekurangan vitamin B12
o Kekurangan asid folik
o Kekurangan vitamin C


Supplemen yang Di cadangkan

Vita-Lea Iron Formula
Mengandungi zat besi yang membantu mereka yang menghadapi masalah kekurangan zat ini. Kebiasaannya mereka yang mengalami anemia jenis ini ialah dari kalangan kanak-kanak di bawah 2 tahun, remaja perempuan (yang sudah datang haid), wanita hamil dan warga emas.
Faktor yang menyebabkan kekurangan zat besi ialah kurangnya pengambilan zat besi dalam diet harian, atau badan kurang berupaya menyerap zat besi kerana diet yang tidak betul.

Vita-C 500mg Sustained Released
Vitamin C membantu tubuh menyerap zat besi.Kajian menunjukkan vitamin C membantu penyerapan zat besi sehingga 2 kali lebih banyak.
Vitamin C sustained released dilepaskan secara perlahan-lahan untuk membekalkan vitamin C yang secukupnya kepada tubuh. Ini kerana Vitamin C tidak dapat disimpan oleh tubuh. Tubuh manusia normal memerlukan 500mg vitamun C setiap hari yang bersamaan dengan 7 biji oren.

B Complex

Asid folik yang terdapat dalam B complex ini membantu mengawal dan mengelakkan anemia yang disebabkan oleh kekurangan asid folik.
Vitamin B12 mengelakkan anemia yang disebabkan oleh kekurangan Vitamin B12.
Vitamin B5 dan B6 membantu dalam penghasilan sel darah merah.

0 comments:

Post a Comment