Tips Untuk Mengatasi Keletihan dan Mood Swings.

Meeting di pejabat, mengharungi kesesakan lalulintas,Stress kerja, bebanan emosi, macam-macam masalah yang di alami seharian kadang- kadang membuat kita tiada mood untuk mengharungi hidup. Huh, ( macam berat sangat je penyataan tu) :) okay, senang cerita hidup kita tak lari dari masalah dan kadangkala situasi membuatkan kita jadi kurang bersemangat dan tak ceria. Ia buat kita LETIH dan TAK BERMAYA. Balik rumah tengok rumah bersepah, anak-anak menjerit-jerit, kain baju bertimbun dalam bakul belum berlipat. Nak masak dinner lagi. Buat ibu bekerja keadaan sungguh tertekan sekali. Buat ibu- ibu yang tak bekerja, kerja rumah memang tak pernah habis.Kaum lelaki apa kurangnya, sakit pinggang, sakit lutut..Aduh, umur makin meningkat sakit mula hinggap sana sini. Alangkah bagusnya kalau ada pembantu. Mungkin tak mampu nak hire maid sampai RM 600 sebulan. Tapi berkirakah kita untuk berbelanja kurang dari RM100 demi kesihatan diri sendiri dan pasangan?

1. Pastikan badan cukup Vitamin B6 dan Asid Folik untuk diri sentiasa bersemangat dan Cergas!

Jika anda kekurangan Vitamin B6, anda mungkin sentiasa dalam keadaan yang berangin dan marah-marah.Kekurangan Vitamin B6 menjemput gejala "fatigue & Malaise" Rasa lemah fizikal dan mental dan sentiasa rasa tak sihat dan tak bermaya. 50% wanita kekurangan vitamin b6 dan 15% daripada kita hanya mengambil 25% daripada keperluan B6 mereka. Sumber vitamin B6, Tuna Sirip kuning, Flaxseed, Salmon, Cendawan Crimini Kering. Yang paling senang jumpa ikan Salmon. Saya sukakan Salmon tapi Salmon kalau saya beli di pasar mahalnya mak aihh. Sepotong RM 10. Kalau makan satu family at least dua slice or more. Sekali hidangan dah RM 30, just to get 1.5 mg of Vitamin B6 sekali makan. Jadi saya beli vitamin B Complex Shaklee Rm 53.75, ada 120 Tabs dan ada 13.5 mg of vitamin B6. Boleh supply my B6 untuk 4 bulan.Bonus kulit cantik, mood ceria ;)

Folic Asid ada terdapat dalam kacang dhal, semangkuk kacang dhal cukup untuk bekalkan 358 mcg ( microgram). Orang dewasa perlukan 400mcg dan wanita mengandung perlukan 600mcg sehari untuk mengelakkan risiko keguguran dan risiko kecacatan bayi. Jika makan semangkuk kacang Dhal tidak mencukupi, boleh cukupkan supply folik asid dengan memakan Vitamin B Complex Shaklee, ada 200mcg Folic Acid.

2. Jangan Lupakan saya: Zinc Complex.

Pengkaji Itali membuat kajian, mereka yang mengalami depressi dan keletihan melampau kekurangan nutrien Zinc dalam darah mereka. Dengan mengambil sarapan pagi bijirin cereal dan memakan kacang gajus akan menyumbang sebanyak 25% keperluan Zinc harian dan selebihnya boleh di cukupkan dengan mengambil Zinc Complex Shaklee terdapat 15 mg untuk setiap tablet.Di samping mood yang stabil, ia juga menguat sistem imun,sukar mendapat selsema dan rambut yang cantik.


3. Omega 3 untuk Mood yang baik.

Researcher menemui omega 3 membaiki mood dengan mempengaruhi sel otak yang menjana neurotransmitter "perasaan gembira" dan mengurangkan inflamasi yang merosakkan sel otak. Omega 3 yang terbaik di dunia ada dalam OmegaGuard Shaklee, mengandungi 7 rangkaian asid lemak semulajadi. Sangat baik untuk mood, fungsi otak dan jantung.

*info sourse: Readers Digest health.

Tuan punya blog Redcomelmall boleh dihubungi di admin@redcomelmall.com ataupun sms 019-6154956. Sila hubungi saya untuk dapatkan konsultasi percuma mengenai vitamin yang sesuai untuk anda ataupun untuk membuat tempahan produk. COD untuk kawasan Bangi. TQVM^^

4 comments:

  1. Omega 3..how much per bottle dear? aritu beli vit E dengan kawan dah. lain2 vit ambil keluaran GNC

    ReplyDelete
  2. Harganya RM 136 harga runcitnya Aminah. tak termasuk postage...Nanti saya msg di FB harga special untuk Aminah. tq.

    ReplyDelete
  3. Sgt membantu artikel ni.....tq

    ReplyDelete