FAKTA TENTANG SEL KANSER

1. Setiap orang memiliki sel kanser dalam badan.Sel sel ini tak dapat di kesan dalam ujian-ujian biasa makmal patologi sehinggalah mereka telah membahagi menjadi berbilion. Apabila doktor mengatakan tidak ada lagi kanser di dalam badan selepas rawatan kepada pesakit kanser, ia hanya bermaksud bahawa ujian ujian tidak lagi dapat mengesan kehadiran sel-sel kanser kerana mereka belum lagi mencapai saiz yang dapat dikesan.

2. Sel sel kanser wujud antara 6 kepada lebih10 kali dalam hidup seseorang sepanjang hayatnya.

3. Bila sistem imun seseorang itu kuat, sel sel kanser akan dimusnahkan dan di cegah dari melipat ganda menjadi ketumbuhan.

4. Bila seseorang itu di serang Kanser, ini bermakna ia memiliki kekurangan nutrisi yang teruk.

5. Untuk menyelesaikan kekurangan nutrisi multiple, menukar diet dan menambah supplemen akan menguatkan sistem imun.

6. Kemoterapi melibatkan kaedah meracun sel sel kanser yang cepat membesar di dalam sum sum tulang, trek usus, testis, umbi rambut dan sebagainya. Dan mengakibatkan kerosakan organ seperti hati, buah pinggang, jantung, paru-paru dan lain lain.

7. Radiasi pula semasa membunuh sel sel kanser, pada masa yang sama membakar,merosakkan dan mengakibatkan parut pada sel sel, tisu-tisu dan organ organ sihat.

8. Diperingkat awal rawatan, kemoterapi dan radiasi selalunya mengecilkan saiz tumbuhan. Bagaimanapun penggunaan yang berpanjangan tidak memusnahkan ketumbuhan.

9. Apabila badan menerima bebanan toksin berlebihan daripada kemoterapi dan radiasi, sistem imun akan sama ada menjadi terkompromi ataupun rosak, oleh yang demikian seseorang akan terdedah kepada pelbagai jangkitan dan komplikasi.

10. Kemoterapi dan radiasi menyebabkan sel sel kanser bermutasi dan menjadi kebal dan amat sukar dimusnahkan. Pembedahan pula mendedahkan kemungkinan sel sel kanser melarat ke tempat lain.

11. Cara berkesan memerangi kanser adalah membiarkan sel sel kanser berlapar dan tidak membekalkan makanan utk ia membiak.

12. Protien daging sukar dihadam dan memerlukan banyak enzim penghadaman. Daging yang tidak hadam yang tinggal berbaki dalam usus bertukar menjadi tempat pengumpulan toksin.

13. Dinding sel kanser memiliki lapisan protien yang kukuh. Dengan mengelakkan makan atau mengurangkan makan daging, keadaan akan menjadi kaya dengan enzim-enzim yang mampu menyerang dinding protien sel sel kanser bagi membolehkan 'sel sel pembunuh' badan memusnahkan sel kanser.

14. Suplemen membina sistem imuniti ( antioksidan, galian, vitamin, asid lemak essential dll) bagi membolehkan sel-sel pembunuh membunuh sel kanser,

15. Kanser adalah penyakit minda, badan dan rohani. Semangat proaktif dan positif akan membantu kita melawan kanser. Sifat marah, tidak pengampun dan merajuk akan menjadikan badan bertukar ke suasana persekitaran yang terlalu tertekan ( stress) dan berasid. Belajar menjadi penyayang dan pemaaf akan membuatkan kita leih tenang dan sihat, lebih relaks dan memanfaatkan hidup ini.

16 Sel sel Kanser tidak dapat keselesaan dalan persekitaran yang banyak oksigen. Riadah harian dan mengamalkan pernafasan secara dalam membantu membekalkan lebih oksigen ke tahap sel(selular)

Artikel di susun semula oleh Redcomel, di petik dari buku "57 Penyakit Berbahaya & Rawatannya Secara Kedoktoran & Islam" oleh Dr. Muhammad Dhani

0 comments:

Post a Comment