Kenapa Penyusuan Ibu Bagus?

Assalammualaikum dan Hi Everyone.

Saya baru sahaja melahirkan seorang bayi yang comel dan hensem, sama hensem macam abang-abang nya. Ok ok sama hensem macam abahnya juga. ^^ (Nanti ada yang merajuk pulak.. )Baby Rayan akan menjangkau usia 3 bulan pada 5 hari bulan ni. Selama itulah dia menyusu badan dengan saya. Begitu juga dengan semua anak-anak saya yang lain, semua menyusu badan. Alhamdulillah sebab saya fulltime WAHM, saya dapat pantau sendiri perkembangan anak-anak saya.

Saya pasti ramai supermama diluar sana yang berjuang untuk menyusukan bayi mereka, saya salute kerana saya tahu betapa getirnya nak mengepam susu dan pada masa yang sama banyak tanggungjawab lain menanti. Bangun di dinihari, pukul 4-5 pagi pam susu untuk baby tersayang. Kat opis selang 3 jam nak kena pam susu, nak sterile botol dan sebagainya. Bertambah stress bila masa datang period, pengeluaran susu tak berapa produktif. Sukarkan? emm...

Mama perlu pastikan badan sihat untuk menyusukan Si Manja dengan jayanya. Ianya bergantung pada taraf kesihatan mama. Sihat mama, banyak la susu yang dapat di keluarkan. Kalau badan selalu letih, tak bermaya, macam mana Manja nak dapat khasiat yang cukup kalau mama sendiri
macam nak pengsan setelah bertungkus lumus di tempat kerja, meredah jam dan segala bentuk house chores yg memanggil-manggil mama minta di selesaikan.

Keperluan supplemen tambahan seperti pengambilan vitamin bukanlah jaminan susu ibu menjadi banyak tetapi ianya bertujuan untuk memastikan tubuh ibu bertenaga, sihat, ceria dan bersemangat dan secara tidak langsung mampu membekalkan susu untuk si manja.

Pengambilan Vitamin pasti memberikan kesan yang efektif jika ibu-ibu mengikut tips-tips di
bawah:

1.Ibu harus kerap menyusukan si manja ataupu buat ibu yg bekerja harus konsisten mengepam susu setiap 3 jam, tak kurang dari itu sehingga susu di pam sepenuhnya, (sehingga kantung susu kosong)

2. Ibu harus minum air yang banyak tak kurang 3 liter sehari(8-10 gelas)dan tidak berdiet sangat agar anak mendapat zat yg cukup.

3. Dekatkan diri dengan Tuhan agar usaha kita sentiasa dipermudahkan, diri sentiasa tenang dan hormon sentiasa stabil.


Penyusuan ibu bukan sahaja bagus untuk bayi malah ia meningkatkan lagi IQ ibu menurut seorang saintis di University Okayama Jepun. Ibu-ibu yang menyusukan bayi akan mengeluarkan hormon oxytoxin, ia meningkatkan aktiviti di hippocampus( bahagian otak yang memproses pembelajaran) meningkatkan kemahiran mental ibu dan daya ingatan. Ibu zaman sekarang memang bijak dan pastinya bijak membuat penilaian apa yang terbaik buat anak dan kesihatan diri. ^^


...............................................................................................

Supplemen cadangan:

1. Euphoria Breasfeeding set B (30's of each : Multivitamin, B complex, Vitamin C dan 90's Alfalfa) RM80

atau

2. Euphoria Breasfeeding set B1 (30's of each : Multivitamin, B complex, Vitamin C dan 330 Alfalfa) RM130

atau

3.Euphoria Breastfeeding Enhancement Set E (Set B + Ostematrix@Calcium) RM139.

atau

4. Euphoria Breastfeeding Set Tripple M | 3M | SuperDuper Milk Booster ( SET B + ESP + OSTEMATRIX ) Hanya RM260 WM. Normal Price EM RM276.


Anda bagaimana? Mahu mencuba vitamin Shaklee? Kami menyediakan trial pack Shaklee untuk 30 hari consume dengan harga serendah RM70~RM100 per set dan free delivery. Boleh isikan borang pesanan di ikon ORDER NOW atau sms kan kepada saya 0196154956. Boleh email saya di admin@redcomelmall.com untuk konsultasi dan best price. TQ ^^

0 comments:

Post a Comment