Sukar Mendapatkan Zuriat ?

Assalammualaikum dan hopefully semua sihat-sihat di hari Isnin yang indah ini.

Anak merupakan dambaan semua orang yang sudah mendirikan rumahtangga. Mereka menyerikan hidup suami isteri dan pengikat kasih sayang. Tiada lagi berita yang lebih mengembirakan bagi mereka yang bunting pelamin setelah baru mendirikan rumahtangga. Tetapi untuk mereka yang masih belum ada rezeki, kadang-kadang pertanyaan kiasan seperti " dah ada dah?" " dah berisi ke belum?" cukup merimaskan. kan? Sekali sekala still ok, tapi bila tiap kali berjumpa orang tanya begitu, ohhh rimasnya! Siapa tak mahukan anak, tapi bukan kita yang merancang, Tuhan yang tentukan semuanya. Kadang-kadang bukan disebabkan masalah yang seriuspun, pemeriksaan dah dibuat dengan doktor pakar, kedua-duanya di sahkan sihat.

Faktor-faktor yang mungkin menyebabkan sukar mendapat cahaya mata:

KEPUTIHAN
Source from: http://www.pamf.org/teen/health/femalehealth/discharge.html
Bagaimana keputihan boleh menghalang kehamilan?

Menurut Illinois Department of Public Health, bakteria atau kulat yang menyebabkan keputihan itu mampu ‘menyerang’ tiub fallopio dan uterus seseorang wanita yang dijangkiti keputihan. Kesan daripada itu ia boleh membawa kepada kesukaran untuk seseorang wanita yang dijangkiti keputihan untuk hamil. Ia menjadikan sistem tubuh seseorang wanita itu tidak subur dan akan menyebabkan risiko kehamilan ektopik (ectopic pregnancy).


Dalam istilah perubatan, perkara sebegini adalah lebih dikenali sebagai“Pelvic Inflammatory Disease (PID)”. Anda boleh bertanya dengan lebih lanjut PID ini kepada doktor yang merawat anda. Selain itu, bakteria atau kulat daripada jangkitan keputihan ini juga boleh akan menyebabkan kerosakan pada tiub fallopio.Jika berlaku kerosakkan begini maka risiko untuk seseorang yang dijangkiti keputihan untuk hamil adalah sangat tipis sekali. Antara langkah bijak yang perlu diambil segera adalah dengan menghalang keputihan ini daripada dijangkiti. Dan jika kita sudah dijangkiti keputihan, kita perlu merawatnya dengan kadar yang segera.


SAKIT KRONIK & HYPERTENSION

Adakah anda dan pasangan mengalami sebarang sakit kronik seperti kencing manis, tiroid, dan hypertension?

Penyakit-penyakit di atas, termasuk kaedah-kaedah rawatannya boleh memberi kesan terhadap kesuburan. Menurut ’The American Fertility Assocation’, penyakit-penyakit seperti diabetes dan hipertiroid boleh menyebabkan masalah kesuburan. Insulin, antidepressant dan hormon tiroid boleh mengganggu kawalatur kitar haid. Sesetengah ubat untuk hypertension pula boleh mengganggu kesuburan lelaki.


KITARAN HAID YANG TAK TENTU
Adakah kitar haid anda tidak teratur?

Jika kitar haid anda kurang dari 24 hari atau lebih daripada 35 hari, atau juga tidak tetap jumlah harinya, anda perlu rujuk kepada doktor. Kitar haid yang tidak teratur boleh jadi satu simtom kepada masalah ovulasi.



KEKURANGAN BENIH LELAKI
Adakah suami mengalami masalah mati pucuk?

Masalah kesuburan bagi lelaki biasanya melibatkan kuantiti sperma yang rendah atau kualiti sperma yang perlahan. Masalah ini anda tidak dapat kenalpasti dengan sendiri. Ia perlu melalui suatu ujian khas iaitu Analisis Sperma yang boleh dilakukan di mana-mana klinik. Tetapi jika si suami mengalami masalah dari segi hubungan kelamin seperti mati pucuk, maka ia juga boleh jadi punca sukar hamil.


BERAT BADAN
Adakah anda terlebih atau terkurang berat badan?

Berat badan yang berlebihan atatu terlalu kurus boleh menyebabkan sukar hamil. Untuk pastikan
sama ada anda termasuk dalam golongan ini atau tidak, sila periksa BMI anda di laman ini. http://www.vertex42.com/Calculators/bmi-calculator.html


PERNAH KEGUGURAN
Adakah anda pernah mengalami keguguran 3 kali berturut-turut?

Ramai yang salah faham bahawa takrif tidak subur atau mandul hanya merujuk kepada keadaan seseorang yan gagal hamil sahaja. Tetapi wanita yang kerap gugur juga termasuk dalam golongan in. Keguguran melibatkan 10%-20% daripada jumlah kehamilan yang dilaporkan. Doktor akan membuat ujian-ujian fertiliti terhadap seseorang wanita itu hanya setelah mengalami kguguran 3 kali berturut-turut.

CARA HIDUP
Adakah anda dan pasangan merokok dan mengambil minuman beralkohol?

Banyak kajian-kajian yang telah dilakukan berkaitan dengan kesan tabiat ini terhadap kesuburan lelaki dan wanita. Jika anda tiada masalah kesuburan sekalipun, hentikanlah tabiat-tabiat ini.

........................................................................................................................................................................

Tahap kesihatan yang baik adalah penting untuk meningkatkan kesuburan dan untuk wanita selamat menjalani peroses kehamilan dan kelahiran. Peranan vitamin dalam penjagaan kesihatan tubuh badan memang telah diketahui umum. Vitamin meningkatkan immunity atau ketahanan badan untuk melawan penyakit dan menangkis serangan berbagai jeniis kuman yang merbahaya.

Vitamin bertindak untuk mempertahan keutuhan sel2 dan serta mencegah kerosakkan. Terdapat banyak jenis vitamin2 saperti A, B ( B1 - 12), C , D. E, K dan setengah vitamin penting bagi
fungsi organ yang khusus saperti Vit A adalah penting bagi kesihatan mata dan penglihatan. B6 dan B12 penting bagi sistem urat saraf.


Apakah vitamin- vitamin dan mineral  yang penting bagi sel-sel benih dan peranakan?

Berikut adalah senarai Vitamin yang di sarankan oleh Dr. Hamid Arshat, seorang pakar sakit puan, tentang bagaimana ia boleh membantu dalam meningkatkan kesuburan untuk memperolehi cahaya mata. Di petik daripada blog DR. Hamid Arshat.

 Here is information we've collected about how the various vitamins, minerals and herbs affect fertility. As with all use of any of these products, please check with your doctor as to how they might affect you.

Vitamins and Minerals for Fertility

Vitamin C and Fertility:                                                                                                                             


According to a study conducted at the University of Texas Medical School at Galveston, insufficient amounts of vitamin C in a man’s diet can lead to agglutination of sperm. Agglutination occurs when sperm cells clump together, thus inhibiting maximal progression
or movement of the sperm. According to Dr. Earl Dawson M.D., Ph.D., associate professor at the U of Texas at Galveston, vitamin C is also helpful in smokers who have increased amounts of abnormally formed sperm. Cigarette smoke is absorbed through the lungs and enters the circulatory system (bloodstream). Once the toxins reach the bloodstream they find their way to the semen and this can lead to less than optimal sperm count and function. It is believed that vitamin C helps to neutralize the toxic effects of cigarette smoke on the sperm. When sperm stick together (a condition called agglutination), fertility is reduced. Vitamin C reduces sperm agglutination,(3) increasing the fertility of men with this condition. The recommended dietary allowance (RDA) for vitamin C is 60 milligams per day for an adult male. According to Dr. Dawson intake of 200 to 1000 milligrams per day had a beneficial effect on sperm.
Women should avoid megadoses of vitamin C because it can dry up cervical fluid, preventing sperm from reaching the egg. Limit the amount you take to the dose included in your prenatal vitamin.


Vitamin E and Fertility:
Vitamin E Essential for fertility and reproduction. Deficiency in rats has shown that it leads to absorption in the female and loss of fertility on the male. This potent antioxidant plays important roles in male sperm production. It is known that a lack of vitamin E inhibits the formation of sperm. Low vitamin E levels can cause a decline in the formation of key sex hormones and enzymes responsible for sperm production.. Although potency is not affected, fertility is improved due to its protective effect on sperm cell membranes. Supplementation with Vitamin E may also aid in improving sperm motility. Dose: 400 IU daily. Talk to your
doctor prior to starting Vitamin E, particularly if you are currently taking aspirin or other blood thinners.

Selenium:                                                                                                                                        

A study conducted at the University of Padua in Italy and published in the Journal Science states that a diet low in selenium could be a cause of male infertility. Selenium acts to help prevent oxidation of the sperm cell, thus aiding in maintaining sperm cell integrity. Good sources of selenium can be found in red meat, liver, brazil nuts, almond and seafood. The recommended dietary allowance (RDA) for selenium is 70 micrograms/day for an adult male.

Zinc:
This mineral is involved in over 200 proteins and enzymes and is essential for male fertility. Zinc is involved in the activation of key sperm enzymes, and moves into the prostate with the assistance of testosterone. A lack of zinc causes a lowering of testosterone, shrinks testicle size and produces misshapen and less healthy sperm, among other negatives. Upon restoring a daily dose of 15 milligrams, testosterone and sperm count levels rebounded to acceptable levels within 12 months. Take zinc with a full glass of water.

.......................................................................................................................................................................


Kesuburan boleh ditingkatkan dengan pengambilan supplement berikut:

Vita-Lea - kesuburan wanita banyak dipengaruhi oleh vitamin A. Jadi untuk cepat dapat anak, seorang wanita (lelaki juga) harus melengkapkan diri dengan mengambil multivitamin dan multimineral. Kenapa kena ambil multi? Kerana ia membekalkan vitamin dan mineral perlu dalam kehidupan kita sehari-hari, bagi memastikan kesihatan berada di tahap optimum.

Mangan dan magnesium di dalam Vita-Lea membantu ereksi bagi lelaki.

B Complex – Vitamin2 B3, B6 dan B12 memainkan peranan penting dalam memulihkan tenaga (menukar makanan kepada tenaga). Penting bagi mereka yang hidup dalam keadaan sibuk, selepas kerja di pejabat yang memenatkan, anda memerlukan tenaga untuk bersama dengan suami/isteri.

Vitamin B12 juga berperanan dalam memperbanyakkan sperma

Vita C - Sebagai vitamin yang menjaga kesegahan sel, vitamin C juga berfungsi menghasilkan sel sperma yang sihat. Sperma yang tidak sihat, lembik, lembab… akan menghadapi masalah untuk bersenyawa dengan sel ovum.

Vita E & Selenium - bekerja bersama2 dengan vitamin C sebagai anti oksidan. Radikal bebas dalam tubuh mampu merosakkan sperma dan ovum. Jadi bagi menjaga kualiti sperma, seseorang lelaki harus mengambil vitamin E dalam kadar yang mencukupi. Selenium lengkap dalam Vita E Shaklee, untuk membantu pergerakan sperma agar lebih tangkas dan bergaya.

Omega Guard – Omega 3 dan Omega 6 meningkatkan kelicinan pergerakan sperma bagi memudahkan persenyawaan.

Zinc - meningkatkan hormon testosteron dan bilangan sperma

Alfalfa – membantu mengatur pusingan haid, masalah keputihan dan masalah kewanitaan

Banyaknya supplement, mana satu yang perlu ambil? Semua kah?

Kalau nak ambil semua mungkin terlalu banyak, jadi untuk mereka yang mahu mencuba, ikhtiar untuk cepat dapat anak, saya cadangkan ambil supplement di bawah sebagai permulaan”

Untuk Suami : Set A (vitalea+b complex+vita C) bersama Vita-E dan Zinc


Untuk Isteri : Set A (vitalea+b complex+vita C) atau Set B (vitalea+b complex+vita C+alfalfa) bersama vita-E

Boleh cuba trial pack untuk suami, total RM 130                                                                                     
Trial pack untuk isteri, total RM 115 (untuk set A) dan RM 125 (untuk set B)

Boleh isikan borang pesanan di ikon ORDER NOW atau sms kan kepada saya 0196154956 untuk membuat pesanan. Email saya di admin@redcomelmall.com untuk sebarang pertanyaan. TQ ^^

2 comments:

  1. Ani,ada lg ke offer utk trial pack isteri set b ni?

    ReplyDelete
  2. Ada dear. Sms/ call saya ye di 019-6154956. Nnt saya boleh beri consultation sekali. :-)

    ReplyDelete