Rahsia Menurunkan Berat Badan Secara Sihat.

Assalammualaikum.

Kali ni saya nak share berita baik dari seorang teman saya yang dah berjaya dapat bentuk badan idaman beliau. [credit]




Ini lah saya sebelum dan selepas (sekaranglah tu)..

Saya mula sedar yang badan naik sejak anak ke 2 saya berumur 6bln..selera makan membuak2..dan badan juga bagai dipam2..lagilah saya ni menyusukan anak sepenuhnya dengan susu ibu, saya tak boleh nak diet beria2..jadi saya bedal je apa makanan yang terlintas difikiran ni nak makan..yang sangat sedihnya bila seluar Jeans saya yang saiz 34 tu dah tak muat lagi..huhu...

Jadi saya mula berazam nak muatkan semula seluar Jeans yang saiz 34 tu..sebab saya sayangkan seluar tu..dan tambah lagi saya sayangkan badan saya yang slim masa anak dara dulu..ceh..slim ke..haha..

Jadi jom saya sharekan apa yang saya buat bermula dari bulan 3 tapi yang betul2 dietnya dari bulan 6 2011 ni lah..
  1. Saya kurangkan makan Nasi. Mula2 makan dalam jumlah yang sedikit..ada juga beberapa bulan saya tak sentuh nasi dalam 2 bln macam tu lah..memang susah nak biasakan tapi lama2 saya jadi terbiasa..
  2. Saya kurangkan minum air manis terutama sekali minuman dalam tin. Gula dalam minuman tin tu sangat tinggi tau..
  3. Saya kurangkan fastfood. (No KFC, No Pizza)
  4. Saya bersenam dalam rumah je..senaman ape yang saya buat ye..saya skipping dan saya main hullahoop yang gelung rotan gelek2 kat pinggang tu lah.. ;) memang berpeluh..mula2 saya digelakkan oleh anak2 dan suami..huhu..
  5. Saya mula AEROBIC kat Tmn Pulai Perdana JB dah dekat sangat dengan rumah..baru mula 2 bln..saya ambil program "Shape Your Body"..buat ape dengan program ni..sebab saya perlu untuk saya bentukkan semula badan saya yang dulunya gemok dengan beraerobic..memang terbaekkk..
  6. Saya banyakkan makan sayur dan makanan yang kurang kalori seperti meehoon sup..mula2 memang tak seleralah nak makan tapi "alah bisa tegar biasa"..
  7. Saya banyakkan minum AIR MASAK..sebab air masak juga membantu untuk meningkatkan metabolisma badan kita..
  8. Saya KAWAL NAFSU MAKAN saya yang dulunya sangat suka makan makanan yang berlemak seperti masak lomak cili api..haha..maklumlah saya orang N9..
  9. Saya menjalani PROSES DETOX dengan HERB-LAX SHAKLEE..sebab untuk kuruskan badan wajib menjalani proses penyikiran toksin dalam badan dahulu supaya mudah untuk proses penyerapan vitamin berlaku..maklumlah dah hampir 30 tahun hidup perut ni pun dah macam2 terima jenis makanan..
  10. Saya ISTIQAMAH makan LECITHIN SHAKLEE sebab ia membantu untuk saya dapatkan berat idaman saya..dan juga kalau dulu saiz jeans 34 pastu 31 dan sekarang dah saiz 29..macam tak caye je..tapi kene percaya... ;)
Memang lambat untuk saya daptkan berat ideal dengan ketinggian saya dan ambil masa yang lama juga..tapi dek NEKAD dan AZAM saya teruskan juga..seiringlah dengan USAHA..bukan angan2 je..berat saya masa pakai baju oren kat atas tu lebih kurang 74kg..BMI terlebih berat badan..saya cuma nak dapatkan berat ideal je..dan sekarang berat saya lebih kurang 60kg..BMI berat normal..tinggi tak lah tinggi mane pun 159cm..rasanya dah cukup kot berat takat ni..xmo kurus lagilah sebab banyak baju lama dah tak boleh pakai kene kecikkan..huhu..

SABAR adalah kunci utama untuk DIET ni..sebab badan nak ambil masa sehari untuk gemok dan juga badan tak ambil masa sehari untuk kurus...biar lambat asalkan selamat..jom saya sharekan info produk Shaklee yang boleh anda pilih untuk DIET..Ianya cuma saranan..terpulang pada anda dan juga bajet ye..tiada paksaan..sebab kalau tengok 10 perkara yang saya buat 2 je bantuan dari Supplement..yang 8 lagi silalah baca..hehe..

* 3 Supplement Asas Untuk Berdiet
  • VITALEA
  • LECITHIN
  • HERB-LAX/ALFALFA
Buat mereka yang berminat, boleh hubungi saya di [admin@redcomelmall.com] atau sms/whatsApp 0196154956 Pn Ani. TQVM ^^

10 comments:

  1. sis...thanks for sharing. menambah semangat utk saya menurunkan berat badan. selama 2 tahun selepas bersalin anak no-2, sebyk 20kg lemak telah saya buat koleksi dalam tubuh saya. dah berbulan2 misi tidak berjaya...sbb tak kuat keazaman...kali ni nampaknya ada perubahan sbb dah sebuan lebih masih konsisten dgn program diet (sendiri buat program utk diri sendiri)

    argh mmg susah dan payah nak menurunkan berat badan...memerlukaan semangat yang kental...agaknya kalau berkumpulan seronok tak??

    ReplyDelete
  2. Salam Amina.. Aduh... memang sungguh susah nak turunkan berat badan bila dah naik. Esp utk lifestyle yang berkisarkan rumah tangga dan anak2 shj di umah mmg jarang sgt berada di luar jadi lemak tu degil sungguh.

    Sekarang apa yang Ani buat diet dengan best friend yang juga alami benda yang sama so kami target seminggu sekilo MESTI reduce. dah masuk minggu kedua dan saya dah turun sekilo. masih ada 8 minggu untuk turunkan lagi 9 kilo... kalau Amina nak join pun boleh, seminggu mesti turun sekilo. Kalau tak achieve, kawan boleh tolong bebel atau support..hihi lebih seronok macam tu kan?

    ReplyDelete
  3. Ani, ya betul, ayah mak saya setiap kali saya pergi sana menunjukkan rasa bimbang mereka melihat keadaan badan saya. jauh berbeza dr selepas bersalin anak pertama. saya pun takut. yelah perkara cantik itu satu hal. perkara penyakit satu hal yang paling membimbangkan. BMI dah cecah obesiti yg 'kronik' pada diri saya. yang menyedihkan susah nak kawal pemakanan sbb bila masak, suap anak2 makan, teman suami makan teringin nak makan juga. setakat hari ni adalah dah sebulan saya konsisten tidak brp mengambil nasi atau roti dlm menu...tp tak tahulah berat turun ke tak.

    boleh, saya teringin nak join group tentunya lebih bersemangat. Ani jika Ani izinkan...saya mahu sangat. Ani gune weight scale digital atau yg normal saja? sbb saya tgk yg normal tu mcm main acah2 lah. sekejap ok sekejap tak. at last saya simpan balik dlm kotak weight scale tu...saya measure saja ukur lilit lengan, belly and butt. plan nak cari digital weight scale ni...tp belum jumpa lagi. any idea dkt mana?

    ReplyDelete
  4. Salam Anie;

    hari ni tergerak nak baca blog kwn2 yg dah lama sgt x sempat nak bukak.. n this entry sgt2 menarik perhatian aku.. ckp pasal diet ni, last ramadhan, alhamdulillah aku berjaya menurunkan berat badan almost 5kg.. hanya dgn berpuasa 3 minggu straight.. ye la, seminggu period kan.. hehe.. tp di sebalik 3 minggu berpuasa tu, mmg banyak la terselit terms n conditions nye kan... n mmg betul, yg paling penting adalah semangat n kesabaran... 3 minggu puasa tu, everytime berbuka, aku x mkn nasi... klu mkn pun seminggu sekali je.. tu pun klu berbuka kat rumah mertua.. sbb mama Bay masak nasi.. so, xde pilihan la.. tp mkn nasi tu pun sikittt je.. sahur, x mkn nasi langsung.. just mkn roti wholemeal ataupun cornflakes n air milo je.. after puasa, masa raya, tahan sungguh2 nafsu mkn esp bila tgk mcm2 juadah kan.. dah la aku mmg hantu kuih raya.. tp azam punya pasal... huhu... pastu, aku start balik aerobik sendiri kat rumah.. ikut cd latin dance je kat umah... tp, takdir Allah lebih besar... baru beberapa kali aerobik, aku pregnant... hehehe... so, xleh diet beriya2 dah... cuma, control mkn la... =)

    ReplyDelete
  5. Amina dear... boleh... Jom sama2 kita pakat utk turun berat badan supaya lebih sihat. Sekarang ni Ani dah start jogging, dan minum air mesti banyak. Mesti 3 liter per day dan 3 litre tu mesti di minum before jam 8 mlm. kalau mlm minum air byk nnt kita jadi buncit. Cakap pasal weight scale aritu pun ani pakai scale cap ayam rege berapa ek.. sepuluh ringgit. Baru-baru ni je beli scale baru, Ani beli di cosway. Rm80 tapi berbaloi dengan featurenya... nnt ani letak di blog.

    ReplyDelete
  6. Mummy Ihsan..
    Frankly Irda... kita tak tahu limit berat badan kita boleh turun...percayala kata aku.. sbb aku pernaah jumpa ada orang boleh turun 10 kilo sebulan.. nak dengan tak nak je.. kes ko sama la cam aku dulu... dulu before pregnantkan rayan mmg berat badan aku sedang elok la..51 kg.. tak gemuk dan takla kurus cam lidi.. sekali tu pregnent..kikiki.. lepas bersalin berat badan naik sampai 61. Ambik kau, sepluh kilo. Raya haji ari tu lagi best naik sampai 63.. tensen tau.. tapi time makan tak tensen ... hihi..

    so sekarang dalam proses. 59 kg dan Insya Allah menurun.. Jogging, Lecithin untuk mengelmulsi lemak2 kat badan ni dan Multivitamin sbb rayan still menyusu dan supaya badan tak lemah. Dan walah, walaupun aku berdiet jaga makan, alhamdulillah Rayan gemuk dan tembam, sihat. : D Breastfeeding byk bantu aku lose weight sbb semua transfer pada Rayan.

    hepi for you dear... ko jaga diri baik2..jgn lupa makan vitamin yg doktor bagi especially kalsium. take care.Muahh.

    ReplyDelete
  7. weight scale cosway? ada didgital dan kiraan water, fat etc tak weight scale tu? skrg juga nak turun ke pejabat jualan cosway depan rumah ni saja.

    ReplyDelete
  8. haah semua ada..memang bagus digital scale tu.. Aminah ada jadi ahli ke? kalau tak ahli rege dia rm 120 kot..kalau ahli rm 79 je kalau x salah Ani. boleh pakai id ani X749020 , nama najat affendy- nama hubby ani hiihi.. Ani suka beli barang kat cosway ;)

    ReplyDelete
  9. Ani...:) saya dah beli body scale tu...tapi saya tak guna ID Ani. saya register ahli juga. sbb teruja tgk barang2 dalam tu. hihi..lama tak gi cosway. dulu2 selalu la tolong beli barang utk mak dkt cosway zaman anak dara dulu.

    pada mulanya nak guna ID Ani, tapi mereka key in kata nombor tu salah. mereka kata saya tak boleh beli kalau takde keahlian. saya pun terus terfikir utk register ahli. :D best...

    terima kasih Ani share pasal body scale ni

    ReplyDelete
  10. salah ke.. alamak sori sangat Aminah...ani pun lama tak pegi cosway..no pun dah ingat2 lupa... tapi barang2 mmg best kan? :) Ani selalu menahan diri dari masuk kedai cosway tu..sbb nnt end up shopping macam2 benda. :) But the scale mmg quality..Insya Allah will help a lot dlm proses nak lose weight sbb boleh tgk fat water dan semua2..

    ReplyDelete